- Lag
- Värderingar
- Lundaspelen
- Eoshallen
- Eos Cares
- Om oss
Arbetsbeskrivningar Lundaspelen
Under Lundaspelen behöver vi som alltid ideella insatser av alla, (äldre medlemmar – seniorspelare – samt inte minst av föräldrar till våra ungdomsspelare). Det är viktigt att så många vuxna som möjligt är engagerade, det bidrar till att våra gästande basketvänner tycker att vår turnering är seriös och välskött, så dom kommer tillbaka nästa år.
Lundaspelen är en fantastisk upplevelse för många. Vi i IK Eos är stolta över vår turnering och vill gärna fortsätta att vara det. En av framgångsfaktorerna i turneringen är att försöker ha en bra bemanning på alla ställen - om verksamheten i hallarna flyter på är det mycket värt för turneringen som helhet!
Som hallvärd är du ansvarig för att matcherna kommer igång, möter och välkomnar lagen, kontaktperson för kansliet samt håller i ordning i hallen.
INNAN DITT ARBETSPASS
Kolla vilka kategorier som din hall och läs på dessa regler: U13-U23 alt. U12-U11 (finns på hemsidan och i appen). Framförallt regler för: lika resultat (förlänging) samt vad som gäller vid protest
Lär dig hur tidtagning, sekretariat och filmningen fungerar så att du kan stötta upp under passet (ligger på Eos hemsida under Lundaspelen -> Arbetsbeskrivningar)
Ta del av information som skickas från organisationen!
PÅBÖRJA PASSET
Morgonpass: Hämta nyckel på Eoshallen (om inget annat är överens- kommet), lås upp hallen och de utrymmen som behöver användas
Överlämning med föregående hallvärden:
Nycklar till hallen, information om städmaterial, hallvärdsväst (måste bäras genom hela passet)
Information om det är något som har varit ett problem under dagen eller liknande
Hälsa på funktionärerna och checka av att alla är på plats och vet vad de ska göra (sekretariat/tidtagare/filmare) Om det blir problem - ring kansliet
HÅLL TIDSSCHEMAT
Lag och domare ska vara på plats i hallen 20 minuter innan match - om inte, kontakta kansliet
Snabba på domarna
i pauser/time-outs så att de sätter igång matchen
Kontakta kansliet om ni är mer än 30 minuter försenade i hallen
HÅLL ORDNING I HALLEN
Så ofta du kan - ta ett varv och plocka skräp i hallen och omklädningsrummen, så att det ser fint och fräscht ut samt underlätta för kvällsstädningen
STÖTTA SEKRETARIATET OCH FILMARE
Se till att avlasta sekreterare, tidtagare och filmare (även AI-robotar kan behöva stöttning) vid behov. Kontrollera att varje match startas i sändningen.
Var påläst om reglerna så att frågor som uppkommer kan lösas direkt, vid osäkerhet - kontakta domaransvarige
Vid hetsiga/trassliga matcher - var på plats och hjälp sekretariat och domare!
KONTAKTPERSON
Du representerar Lundaspelen ute i hallarna och är våra gästers värd under turneringen!
Fungerar både som kontaktperson till kansliet men också för lagen i hallarna!
AVSLUTA PASSET
Överlämning till nästa hallvärd
Lämna över nyckel, hall- värdströja samt informa- tion om städmaterial till nästa hallvärd Information om det är något som har varit ett problem under dagen eller liknande Lämna inte hallen förrän all personal för nästa pass är på plats
Kvällspass: Grovstäda hall + omklädningsrum
Om soprum finns - släng alla sopor -annars: samla ihop sopor på lämplig plats i hallen och kontakta kansliet för upphämtning. Se till att alla dörrar är låsta in till hallen (se hallpärm för låsinformation) Lämna nyckel på Eoshallen (om ej annan överenskommelse)
FÖRSTA PASSET I HALLEN
Hallvärd första morgonpasset, hallens första speldag
Hämta på Eoshallen: - Nycklar, hallväska och matchbollar (eventuellt annat material till hallen) - Underlättar om du har bil (såklart inget måste)
Vid ankomst till hallen:
- Kolla att poängtavla, sekretariatsmaterial finns och fungerar - om inte, kontakta kansliet - Ställ fram papperskorgar och sätt upp skyltar (finns i hallväskan)
SISTA PASSET I HALLEN
Hallvärd sista passet, hallens sista speldag
Grovstäda hall och omklädningsrum (det kommer en städpatrull som hjälper till med detta också)
Samla ihop skyltar/material i hallen
Lämna på Eoshallen:
- Nycklar, hallväska, matchbollar, filmning- smaterial
- Om du ej har bil, kontakta kansliet
INNAN DITT ARBETSPASS
Närvara vid utbildningar som Eos anordnar om du inte känner dig helt säker - det är för både de som ska vara protokollförare samt tidtagare! Finns även utbildningsmaterial på hemsidan att ta del av.
Det är ditt ansvar att du kan reglerna för de olika åldrarna.
UNDER PASSET
Vid ankomst på morgonen:
Kolla så att allt material finns på plats och fungerar - se till att starta resultattavla och logga in på IPad direkt
Sätt på er funktionärströjorna som finns på plats
Hjälps åt att se till att båda lagen har lagt in rätt information i det digitala protokollet
Hjälp varandra under matchen med att hålla koll på poäng, foul, tiden osv
Var pålästa på reglerna för att kunna bemöta coacher och spelare på ett bra sätt
Ha alltid instruktionerna som finns i hallpärmen framme för tidtagare och protokoll
Tillsammans med hallvärden - ta några rundor under dagen för att städa och slänga sopor!
SISTA PASSET
Hjälps åt att städa och slänga sopor tillsammans med hallvärden.
Kolla så att alla resultat är inkomna till appen och om möjligt - sätt IPad på laddning
Checka av att det okej att lämna innan du går hem för dagen!
INNAN DITT ARBETSPASS
Ta reda på var matsalen ligger där du ska ha ditt pass
Ladda ner appen Cup Manager Admin på din telefon
Läs igenom arbetsbeskrivningen
UNDER DITT ARBETSPASS
Insläpp
En person ska stå i ingången och ta emot matgäster med matkort.
Personen kontrollerar matkort (digitalt – se mer info på nästa blad) och ser till att det blir ett jämnt och bra flöde in i matsalen. Denne har även i uppgift att räkna antal ätande.
Servering
Fylla på mat i baren, fylla på mjölk, fylla på knäckebröd och bordsmargarin
Hålla ordning i matsalen (lugn och ro för de som äter, torka bord m.m)
Ha en dialog med kökspersonal om värmning av mer mat.
Disken
Ser till att disken blir ordentligt avsköljd
Bestick ska diskas två gånger
Glas ska täckas med ett nätgaller innan diskning
Diskplockare
Räknar och dokumenterar antal tallrikar/brickor
Ansvarar för att rena glas, tallrikar och bestick fylls på i matsalen
Gemensamt ansvar efter servering
Bord torkas av
Stolarna sätts upp
Golven moppas
Barerna och diskinlämningen städas
Matavfall och resterande sopor ska tömmas och kastas
Fylla på mjölk, tallrikar, bestick och glas för nästa servering
OBS! Funktionärerna har ansvar för att entré och toaletter är i städat skick och att papper fylls på!
INNAN DITT ARBETSPASS
Läs igenom arbetsbeskrivningen.
BÖRJA PASSET
Kolla upp vad för sortiment som ska finnas i din kiosk - detta kan variera
Ställ fram och organisera kiosken snyggt
UNDER PASSET
Arbetsuppgifterna för kioskpersonal:
Försäljning av mat, snacks och dricka till besökare
Hantering av pengar
Förberedelse av t.ex. kaffe, mackor, toast osv
Städning av kiosken
Kontakt med kioskansvarig för rapport av varobehov
AVSLUTA PASSET
Städa av kioskutrymmet
Lämna över till nästkommande pass (gå ej innan nästa har kommit)
Sista passet: transport kommer och hämtar kassan, stäng av alla värmemaskiner (kaffemaskin, toast)
INNAN DITT ARBETSPASS
Läs igenom arbetsbeskrivningen
OBS! Du måste ha erfarenhet av att köra minibuss
BÖRJA PASSET
Samling med transportansvarig samt de andra chaufförerna på Eoshallen
Nyckelkvittering
Fördelning av arbetsuppgifter och rutter
UNDER PASSET
Arbetsuppgifterna för chaufförerna kan se väldigt olika ut men kan bestå av bland annat transport av:
Ankommande lag den 1 januari
Mat till domare
Frukostpaket till funktionärer
Material till hallar
Bagage den 5 januari
Ha alltid mobilen på - transportansvarig måste alltid kunna få tag på dig!
AVSLUTA PASSET
Samling med transportansvarig samt de andra chaufförerna på Eoshallen
Tillbakalämning av nycklar och bil
INNAN DITT ARBETSPASS
Läs igenom arbetsbeskrivningen
Kolla upp om du kan ha tillgång till bil - detta är en stor fördel
BÖRJA PASSET
Samling med städansvarig på Eoshallen
Fördelning av material, arbetsuppgifter och hallar
UNDER PASSET
Arbetsuppgifterna för städpatrullen:
Ta med städmaterial ut till hallarna
Vid ankomst till hallen - ta kontakt med hallvärd för att samordna
Hall, omklädningsrum och andra ytor som har använts:
Plocka undan allt skräp och släng om möjligt (om ej möjligt, transportera antingen till återvinning eller till Eoshallen)
Sopa golvet och moppa om det är synligt smutsigt/kladdigt
Samla ihop kvarglömde grejer och märk med den hall det har kommit från
AVSLUTA PASSET
Samling med städansvarig på Eoshallen
Tillbakalämning av material samt eventuella sopor