Huvudpartner till SBL

Arbetsbeskrivningar Lundaspelen

Under Lundaspelen behöver vi som alltid ideella insatser av alla, (äldre medlemmar – seniorspelare – samt inte minst av föräldrar till våra ungdomsspelare). Det är viktigt att så många vuxna som möjligt är engagerade, det bidrar till att våra gästande basketvänner tycker att vår turnering är seriös och välskött, så dom kommer tillbaka nästa år.

Hallvärd

Lundaspelen är en fantastisk upplevelse för många. Vi i IK Eos är stolta över vår turnering och vill gärna fortsätta att vara det. En av framgångsfaktorerna i turneringen är att försöker ha en bra bemanning på alla ställen - om verksamheten i hallarna flyter på är det mycket värt för turneringen som helhet!

Som hallvärd är du ansvarig för att matcherna kommer igång, möter och välkomnar lagen, kontaktperson för kansliet samt håller i ordning i hallen.

 

INNAN DITT ARBETSPASS

Kolla vilka kategorier som din hall och läs på dessa regler: U13-U23 alt. U12-U11 (finns på hemsidan och i appen). Framförallt regler för: lika resultat (förlänging) samt vad som gäller vid protest

Lär dig hur tidtagning, sekretariat och filmningen fungerar så att du kan stötta upp under passet (ligger på Eos hemsida under Lundaspelen -> Arbetsbeskrivningar)

Ta del av information som skickas från organisationen!

PÅBÖRJA PASSET

Morgonpass: Hämta nyckel på Eoshallen (om inget annat är överens- kommet), lås upp hallen och de utrymmen som behöver användas

Överlämning med föregående hallvärden:

Nycklar till hallen, information om städmaterial, hallvärdsväst (måste bäras genom hela passet)

Information om det är något som har varit ett problem under dagen eller liknande

Hälsa på funktionärerna och checka av att alla är på plats och vet vad de ska göra (sekretariat/tidtagare/filmare) Om det blir problem - ring kansliet

                                                                                      

HÅLL TIDSSCHEMAT

Lag och domare ska vara på plats i hallen 20 minuter innan match - om inte, kontakta kansliet

Snabba på domarna

 i pauser/time-outs så att de sätter igång matchen

Kontakta kansliet om ni är mer än 30 minuter försenade i hallen

 

HÅLL ORDNING I HALLEN

Så ofta du kan - ta ett varv och plocka skräp i hallen och omklädningsrummen, så att det ser fint och fräscht ut samt underlätta för kvällsstädningen

 

STÖTTA SEKRETARIATET OCH FILMARE

Se till att avlasta sekreterare, tidtagare och filmare (även AI-robotar kan behöva stöttning) vid behov. Kontrollera att varje match startas i sändningen.

Var påläst om reglerna så att frågor som uppkommer kan lösas direkt, vid osäkerhet - kontakta domaransvarige

Vid hetsiga/trassliga matcher - var på plats och hjälp sekretariat och domare!

 

KONTAKTPERSON

Du representerar Lundaspelen ute i hallarna och är våra gästers värd under turneringen!

Fungerar både som kontaktperson till kansliet men också för lagen i hallarna!

 

AVSLUTA PASSET

Överlämning till nästa hallvärd

Lämna över nyckel, hall- värdströja samt informa- tion om städmaterial till nästa hallvärd Information om det är något som har varit ett problem under dagen eller liknande Lämna inte hallen förrän all personal för nästa pass är på plats       

Kvällspass: Grovstäda hall + omklädningsrum

Om soprum finns - släng alla sopor -annars: samla ihop sopor på lämplig plats i hallen och kontakta kansliet för upphämtning. Se till att alla dörrar är låsta in till hallen (se hallpärm för låsinformation) Lämna nyckel på Eoshallen (om ej annan överenskommelse)

        

FÖRSTA PASSET I HALLEN

Hallvärd första morgonpasset, hallens första speldag

Hämta på Eoshallen:  - Nycklar, hallväska och matchbollar (eventuellt annat material till hallen)  - Underlättar om du har bil (såklart inget måste)

Vid ankomst till hallen:

  - Kolla att poängtavla, sekretariatsmaterial finns och fungerar - om inte, kontakta kansliet  - Ställ fram papperskorgar och sätt upp skyltar (finns i hallväskan)                                                                            

                                                                

SISTA PASSET I HALLEN

Hallvärd sista passet, hallens sista speldag

Grovstäda hall och omklädningsrum (det kommer en städpatrull som hjälper till med detta också)

Samla ihop skyltar/material i hallen

Lämna på Eoshallen:

- Nycklar, hallväska, matchbollar, filmning- smaterial  

- Om du ej har bil, kontakta kansliet

Sekretariat (tidtagare eller protokollförare)

INNAN DITT ARBETSPASS

Närvara vid utbildningar som Eos anordnar om du inte känner dig helt säker - det är för både de som ska vara protokollförare samt tidtagare! Finns även utbildningsmaterial på hemsidan att ta del av.

Det är ditt ansvar att du kan reglerna för de olika åldrarna.

 

UNDER PASSET

Vid ankomst på morgonen:

Kolla så att allt material finns på plats och fungerar - se till att starta resultattavla och logga in på IPad direkt

Sätt på er funktionärströjorna som finns på plats

Hjälps åt att se till att båda lagen har lagt in rätt information i det digitala protokollet

Hjälp varandra under matchen med att hålla koll på poäng, foul, tiden osv

Var pålästa på reglerna för att kunna bemöta coacher och spelare på ett bra sätt

Ha alltid instruktionerna som finns i hallpärmen framme för tidtagare och protokoll

Tillsammans med hallvärden - ta några rundor under dagen för att städa och slänga sopor!

 

SISTA PASSET

Hjälps åt att städa och slänga sopor tillsammans med hallvärden.

Kolla så att alla resultat är inkomna till appen och om möjligt - sätt IPad på laddning

Checka av att det okej att lämna innan du går hem för dagen!

Matsalspass

INNAN DITT ARBETSPASS

Ta reda på var matsalen ligger där du ska ha ditt pass

Ladda ner appen Cup Manager Admin på din telefon

Läs igenom arbetsbeskrivningen

 

​UNDER DITT ARBETSPASS

Insläpp

En person ska stå i ingången och ta emot matgäster med matkort.

Personen kontrollerar matkort (digitalt – se mer info på nästa blad) och ser till att det blir ett jämnt och bra flöde in i matsalen. Denne har även i uppgift att räkna antal ätande.

 

Servering

Fylla på mat i baren, fylla på mjölk, fylla på knäckebröd och bordsmargarin

Hålla ordning i matsalen (lugn och ro för de som äter, torka bord m.m)

Ha en dialog med kökspersonal om värmning av mer mat.

 

Disken

Ser till att disken blir ordentligt avsköljd

Bestick ska diskas två gånger

Glas ska täckas med ett nätgaller innan diskning

 

Diskplockare

Räknar och dokumenterar antal tallrikar/brickor

Ansvarar för att rena glas, tallrikar och bestick fylls på i matsalen

 

Gemensamt ansvar efter servering

Bord torkas av

Stolarna sätts upp

Golven moppas

Barerna och diskinlämningen städas

Matavfall och resterande sopor ska tömmas och kastas

Fylla på mjölk, tallrikar, bestick och glas för nästa servering

 

OBS! Funktionärerna har ansvar för att entré och toaletter är i städat skick och att papper fylls på!

Kiosk

INNAN DITT ARBETSPASS

Läs igenom arbetsbeskrivningen.

BÖRJA PASSET

Kolla upp vad för sortiment som ska finnas i din kiosk - detta kan variera

Ställ fram och organisera kiosken snyggt

UNDER PASSET

Arbetsuppgifterna för kioskpersonal:

Försäljning av mat, snacks och dricka till besökare

Hantering av pengar

Förberedelse av t.ex. kaffe, mackor, toast osv

Städning av kiosken

Kontakt med kioskansvarig för rapport av varobehov

AVSLUTA PASSET

Städa av kioskutrymmet

Lämna över till nästkommande pass (gå ej innan nästa har kommit)

Sista passet: transport kommer och hämtar kassan, stäng av alla värmemaskiner (kaffemaskin, toast)

Chaufför

INNAN DITT ARBETSPASS

Läs igenom arbetsbeskrivningen

OBS! Du måste ha erfarenhet av att köra minibuss

BÖRJA PASSET

Samling med transportansvarig samt de andra chaufförerna på Eoshallen

Nyckelkvittering

Fördelning av arbetsuppgifter och rutter

UNDER PASSET

Arbetsuppgifterna för chaufförerna kan se väldigt olika ut men kan bestå av bland annat transport av:

Ankommande lag den 1 januari

Mat till domare

Frukostpaket till funktionärer

Material till hallar

Bagage den 5 januari

Ha alltid mobilen på - transportansvarig måste alltid kunna få tag på dig!

AVSLUTA PASSET

Samling med transportansvarig samt de andra chaufförerna på Eoshallen

Tillbakalämning av nycklar och bil

Städpatrull

INNAN DITT ARBETSPASS

Läs igenom arbetsbeskrivningen

Kolla upp om du kan ha tillgång till bil - detta är en stor fördel

BÖRJA PASSET

Samling med städansvarig på Eoshallen

Fördelning av material, arbetsuppgifter och hallar

UNDER PASSET

Arbetsuppgifterna för städpatrullen:

Ta med städmaterial ut till hallarna

Vid ankomst till hallen - ta kontakt med hallvärd för att samordna

Hall, omklädningsrum och andra ytor som har använts:

Plocka undan allt skräp och släng om möjligt (om ej möjligt, transportera antingen till återvinning eller till Eoshallen)

Sopa golvet och moppa om det är synligt smutsigt/kladdigt

Samla ihop kvarglömde grejer och märk med den hall det har kommit från

AVSLUTA PASSET

Samling med städansvarig på Eoshallen

Tillbakalämning av material samt eventuella sopor